і миряни устеляли перед ним дорогу пальмовим листям. Оскільки в Україні пальми не ростуть, то їх замінили вербовими гілками.
Це дерево здавен вельми шановане серед
нашого народу, тому що воно перше сповідає про прихід весни і має цілющі властивості.
У Вербну неділю святять вербу.
Під церкву заздалегідь навозять багато вербового гілля.
Зранку на Богослуження сходяться всі - старі й малі, - бо "гріх не піти до церкви, як святять вербу". Коли закінчується відправа і священик окропить гілля свяченою водою, то діти - одне
поперед одного - стараються якнайшвидше дістати вербу і тут же проковтнути ії по кілька "котиків" - "щоб горло не боліло".
Колись господарі,
повертаючися з церкви з свяченою вербою, до хати не заходили, а відразу ж
садили на городі по кілька гілок або - якщо було близько - то в полі,
"щоб росла Богові на славу, а нам, людям, на вжиток", а решту, що
залишилася, несли до хати і ставили на покуті під святими образами.
Якщо, ввійшовши до хати, заставали когось, що проспав заутреню, то били
такого свяченою вербою, примовляючи:
Не я б'ю - верба б'є,
За тиждень Великдень,
Недалечке червоне яєчко!
За тиждень Великдень,
Недалечке червоне яєчко!
Молоді хлопці та дівчата билися свяченою вербою ще й коло церкви, та й дорогою, як додому йшли, а б'ючись, примовляли:
Будь великий, як верба,
А здоровий, як вода,
А багатий, як земля!
А здоровий, як вода,
А багатий, як земля!
В Галичині примовляли так:
Шутка б'є - не я б'ю,
Віднині за тиждень
Буде в нас Великдень!
Віднині за тиждень
Буде в нас Великдень!
Свячена верба користується
великою пошаною серед нашого народу. "Гріх ногами топтати свячену
вербу", а тому навіть найдрібніше гілля, якщо воно залишилося після
освячення, палили на вогні, щоб, боронь Боже, під ноги не потрапило.
Немає коментарів:
Дописати коментар